Ortodoxia are mari probleme din cauza melanjului de doctrine. Acum este la modă ideea că învățăturile Părinților sunt prea vechi. Că nu se mai aplică în zilele noastre. Nu mi-e prea clar pe ce se bazează cei care afirmă acest lucru.
De exemplu, unii consideră că postul alimentar propus de ortodoxie ar fi prea aspru. Totuși studiile independente arată că un post aspru duce la sănătate sufletească și trupească. De cele mai multe ori, mâncăm compulsiv, mâncăm mai mult decât avem nevoie. Încercăm să ascundem sub preș probleme sufletești și mâncăm.
Mai nou, ortodoxia este acuzată că dogmele ei sunt prea vechi și că ar trebui să se actualizeze. Cum? Prin preluarea de la alții mai „moderni” care sunt mai deschiși. Chiar dacă dogmele sunt vechi, ele sunt foarte utile pentru om. Faptul că au rezistat atâtea mii de ani arată că au trecut testul timpului.
Nu suntem singurii care vrem să ne păstrăm dogmele. Redau niște citate din Dalai Lama, pentru că a fi budist și a practica yoga este foarte la modă în zilele noastre. Dalai Lama de asemenea pledează pentru păstrarea dogmelor budiste așa cum sunt.
Nu sunt budistă și nici nu îmi propun să fiu vreodată. Budismul, de exemplu, nu acceptă existența unui Creator. Iar eu nu concep lumea fără un Creator. Dar asta nu mă împiedică cu nimic să îl respect pe Dalai Lama ca om. Și el a fost creat după chipul lui Dumnezeu. Păcat că nu va ajunge niciodată la asemănarea cu Dumnezeu urmând budismul. Neacceptând un Creator nici nu își va propune să se asemene cu unul. Nu sunt de acord în nici un caz cu învățăturile lui religioase, cum nici el nu e de acord cu ale mele. Totuși, iată că în privința melanjului de doctrine suntem de acord.
Despre păstrarea învățăturii de credință autentică – NU melanjului de doctrine
Încercând să apere învățăturile budiste de pericolul melanjului de doctrine, Dalai Lama spune (sublinierile din pasajele de mai jos îmi aparțin):
„Trebuie să mai fim conștienți și de un alt fenomen, spiritualitatea „New Age”, care înseamnă a lua câte un pic din diferite religii și a le țese într-o nouă „religie”, care este de fapt numai invenția cuiva. Desigur, dacă oamenii sunt sinceri și recunosc faptul că acesta este produsul propriei lor ingeniozități, aceasta nu înseamnă prea mult. Însă dacă ei încep să improvizeze tot felul de lucruri și apoi încearcă să le pună în circulație ca fiind buddhiste sau tibetane, sau ca fiind vreo formă extraordinar de rapidă a căii Vajrayna, atunci trebuie să fim extrem de atenți”.
Dalai Lama, Mintea liniștită și senină, București, Ed. Herald, 2017, p. 300
Dalai Lama dă două exemple. Primul este despre un socialist indian care s-a declarat profund interesat de budism. Voia să cunoască mai ales despre altruism și despre calea budistă de a ajunge la el. Însă când i s-a vorbit despre iaduri, despre temperaturile insuportabile ale iadurilor reci și fierbinți,
„el a devenit tulburat și nu a mai ascultat! Cred că este foarte greu să ajungem undeva dacă alegem bucățele din această tradiție buddhistă străveche ce a ajuns la noi de la maeștrii învățați din India, dacă luăm lucrurile care ne plac cum sună și le ignorăm pe toate celelalte. Desigur, dacă găsim ceva care nu se potrivește propriilor noastre credințe sau experiențe, putem alege să nu credem, dar nu trebuie să concluzionăm că Dharma are nevoie să se schimbe, sau să solicităm o nouă formă de buddhism improvizată pe loc”.
Dalai Lama, Mintea liniștită și senină, București, Ed. Herald, 2017, p. 301
Ar fi o prejudecată să desconsiderăm o învățătură doar pentru că nu pare adevărată la o analiză superficială
Mai amintește liderul religios despre un student care a venit la un lama tibetan. Studentul i-a spus că deși consideră budismul minunat, unele lucruri nu se potrivesc cu modul lui de a gândi. Lama i-a răspuns:
„„Ei bine? Cine te forțează să devii buddhist? Dacă nu ți se potrivește las-o baltă!” Cred că asta este adevărat. Trebuie să păstrăm buddhismul autentic. (…) Ar trebui să ținem minte că este posibil ca unele învățături să nu aibă imediat sens pentru noi(…)din moment ce există unele lucruri care sunt extrem de ascunse, atunci când observăm că ceva nu are imediat sens pentru noi, trebuie să investigăm ceea ce este scris în texte și apoi să reflectăm la acel lucru aplicând judecata logică. Chiar și așa, vor exista unele lucruri pe care nu le vom putea sonda nici măcar prin judecată și ar fi un pic arogant din partea noastră să le respingem pe loc. Nu avem capacitatea de a percepe absolut totul, incluzând toate fenomenele ascunse. Multe lucruri sunt ascunse de percepția noastră directă, deci nu putem spune pur și simplu că nu credem în ele, pentru că asta ar fi îngâmfat, și ar fi o prejudecată. Ideea principală pe care vreau să o subliniez aici este că învățăturile originale autentice trebuie urmate întocmai – acest lucru este foarte important” .
Dalai Lama, Mintea liniștită și senină, București, Ed. Herald, 2017, p. 301-302
Ortodoxia trebuie să își păstreze învățătura nealterată
Iată că nu doar ortodocșii sunt „fundamentaliști”. Iată că și Dalai Lama, considerat a fi un lider religios foarte deschis, se declară împotriva melanjului de doctrine. Ce au în comun ortodoxia și budismul de aleg să își păstreze doctrinele și nu vor să cedeze în această privință? Ambele se declară științe medicale.
Vreau ca în ortodoxie să nu se schimbe nimic. Învățăturile ortodoxe sunt cu adevărat terapeutice. Sunt împotriva amestecurilor doctrinare, chiar și dacă vorbim de preluarea de învățături dogmatice catolice, protestante etc. Cu atât mai mult nu sunt de acord cu preluarea de dogme de la alte confesiuni care nu cred în Iisus Hristos ca Domn și Mântuitor. Deci nu aș fi de acord cu preluarea unor învățături dogmatice din budism.
vă fac cunoscut, fraţilor, că Evanghelia cea binevestită de mine nu este după om; Pentru că nici eu n-am primit-o de la om, nici n-am învăţat-o, ci prin descoperirea lui Iisus Hristos.
Sf. Ap. Pavel, Biblia ortodoxă online, Ep. către Galateni, v. 11-12
Să învățăm de la catolici, protestanți, budiști, musulmani etc. anumite învățături care țin de sfera socială sunt de acord. Dar nu să preluăm dogme de credință. Să ne înțelegem cu toții ca oameni și să ne respectăm reciproc este chiar obligatoriu. Ține de învățătura ortodoxă, de bunul simț ortodox. Însă dogmele noastre ortodoxe trebuie să rămână neschimbate, căci schimbându-le nu vom mai ști să ne vindecăm.