Este nevoie de:

  • teologi ortodocși dacă e posibil specializați pe următoarele domenii, dar nu obligatoriu:
    • dogmatică, ascetică și mistică, antropologie ortodoxă, canoane
  • psihologi și coachi
    • bine ancorați în viața Bisericii Ortodoxe, care pun învățăturile Sf. Părinți mai presus de învățăturile din psihologie și coaching
    • pentru psihologi – de dorit să fie și recunoscuți de Colegiul Psihologilor, dacă au grad de formator cu atât mai bine

Cu ce scop: Să facem un curs de coaching ortodox și să înscriem ca și psihoterapie ortodoxă învățăturile Sf. Părinți. Pornim de la teologie și să ne îndreptăm către coaching, psihoterapie, nu aducem coaching-ul laic și psihoterapia laică în Biserică pentru că se bazează pe altă viziune asupra omului. Luăm din coaching și psihoterapie doar ceea ce corespunde și viziunii Sf. Părinți.

Obiective:

  • Pe termen mediu: realizarea unui curs de life coaching 100% ortodox format din 5-6 înregistrări audio/articole scrise/video care vor fi promovate și distribuite gratuit publicului ortodox în decursul unui an.
  • Pe termen lung: în 5-6 ani sintetizarea învățăturilor Sf. Părinți într-o psihoterapie ortodoxă pentru a fi înscrisă și recunoscută în mod oficial de către Colegiul Psihologilor din România. Această psihoterapie se va baza în exclusivitate pe antropologia ortodoxă, ceea ce va fi o noutate în rândul psihoterapiilor convenționale existente.

Proiectul este 100% voluntariat – nimeni nu va fi plătit, timpul alocat ar fi de aproximativ 2 ore pe săptămână (cine poate mai mult e foarte bine), o oră de studiu individual și o oră va fi dedicată unei întâlniri săptămânale pe platforma zoom (online) în care vom împărtăși ce am studiat.

Partea teoretică va fi oferită gratuit către publicul ortodox.

Dacă vor să fie remunerați, membrii grupului pot face prezentări individuale ale informațiilor la companii, în cabinetele proprii, își pot face propriile exerciții pornind de la teoria care se va sintetiza în proiect.

Beneficiu pentru membrii grupului: după ce se va sintetiza o parte de teorie, mă ofer să dau consultanță pentru promovare în mod gratuit membrilor grupului de lucru.

De ce este nevoie de un astfel de proiect?

Beneficii pentru preoți, teologi:

  • Veți putea face cateheză într-un stil modern.
  • Vom înțelege cum ne ajută învățăturile Părinților în vindecare și cum ne împiedică ereziile să ne vindecăm.
  • Pentru preoți: se va îmbunătăți relația cu credincioșii, pentru că le veți putea transmite informații despre cum se pot vindeca și vor avea mai multă încredere în procesul propus de către Biserică.

Pentru coachi, psihologi:

  • Veți putea vorbi liber despre Dumnezeu, problema avorturilor, divorțuri, masturbare etc. din perspectivă creștină fără să vă mai puneți problema că ați putea avea probleme de deontologie.
  • O mai bună comunicare preot-psiholog, veți folosi aceeași viziune despre om.

Mai multe informații: maricica.pandele@gmail.com

4 thoughts on “Teolog, psiholog sau coach?”

  1. Doamne, ajută! Un Proiect fenomenal. Psihoterapia ortodoxă deja există în lumea asta. Mă bucur să fie și în țara noastră. Mă bucur nespus.

  2. Fără sa vreau, ascultând recent concertul “Bucuria vindecării” (Orchestra Medicilor in parteneriat cu Paraclisul Catedralei Naționale), am descoperit pagina de web … pe care marchez un gând, printre multe altele de care am reușit sa fiu conștientă parcurgând titlurile înscrise ale articolelor, și-anume faptul ca oricând de binevenita este inițiativa practicii consilierii de sorginte creștina, acceptata de Colegiul Psihologilor (sper sa nu greșesc!) (la fel de mult sau de puțin ca si practicile de orientare psihanalitica), daca persoana sau grupul de referință cu care coach-ul sau formatorul sau psihologul însuși (înseși) se afla fata in fata considera alte valori de viața ca fiind prioritare convertirii la creștinism sau trăirii propriei existente intru învățămintele conferite de Sfinții Apostoli, de exemplu, problematicile vor rămâne abordabile doar in limitele pe care solicitanții le stabilesc. Cadrul de vindecare nu poate sa impună convertirea la o credință religioasă sau o alta. Psihoterapia de sorginte existențiala, de exemplu, ar putea fi, ca abordare destul de mult similară învățămintelor promovate prin Biserica Ortodoxa, neînsemnând ca le poate substitui.

    1. Hristos a înviat! Se pare că mi-a scăpat comentariul dumneavoastră. Mulțumesc de trecere. După o căutare pe Google îmi dau seama că sunteți specialist în psihoterapie, cu lucrări de specialitate.

      În primul rând vreau să menționez că beneficiarii acestui proiect sunt DOAR creștinii ortodocși practicanți. Pentru ceilalți există alte forme de consiliere, terapie, fiecare e liber să aleagă.

      Nici nu ne putem adresa decât creștinilor ortodocși practicanți din considerentele pe care le-ați menționat – ceilalți au alte valori și foarte probabil nu vor adera la convingerile creștin ortodoxe.

      Nu ne propunem să convertim pe nimeni, binele cu forța nu se face, ne spune chiar Sf. Grigorie de Nazianz în ale sale cuvântări teologice.

      Dar deja identificăm diferențe între psihoterapia laică și cea creștin ortodoxă pe care ne dorim să o putem realiza cu ajutorul lui Dumnezeu. În psihoterapia laică vindecarea omului se petrece prin forțele proprii, în psihoterapia ortodoxă vindecarea vine doar prin relație cu Dumnezeu, altfel vorbim de o vindecare parțială sau oricum un amestec de elemente vindecătoare folosite în alt scop decât scopul pentru care au fost create de către Dumnezeu.

      Proiectul acesta a apărut ca urmare a unei necesități a creștinilor ortodocși practicanți care nu se regăsesc decât parțial în psihoterapiile și formele de consiliere existente pe piață – printre care mă număr și eu. Este foarte greu de discernut ce anume corespunde și ce anume nu corespunde principiilor creștin ortodoxe din psihoterapiile și formele de consiliere laice, de aceea e nevoie de o analiză aprofundată. Nu sunt psihoterapeut, totuși am fost beneficiara unor mulți ani de terapie – am făcut-o din curiozitate și cu dorința sinceră de autocunoaștere. Am avut un psihoterapeut foarte bun, creștin-ortodox, de la care am învățat foarte multe lucruri, totuși la un moment dat, aprofundând credința creștină, am realizat că psihoterapia merge în altă direcție. Și atunci am decis să închei procesul și să aprofundez tot mai mult credința creștină.

      În privința acestui proiect, între timp am reușit să facem prima noastră lucrare de specialitate anul trecut, o lucrare despre Ortodoxie și teoria atașamentului, un studiu pe 325 creștini ortodocși români. Sperăm noi să reușim să facem tot mai multe cu ajutorul lui Dumnezeu.

      Vă mai aștept pe blog.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *