Ce au în comun oul, găina și ortodoxia în afară de faptul că sunt de la Dumnezeu? Și cine a apărut mai întâi, oul sau găina? Ce legătură are această întrebare veche de milenii cu ortodoxia? Răspunsul dat de teoria evoluționistă are vreun efect asupra vindecării mele?
Sunt o creaționistă convinsă. Pentru mine răspunsul la această întrebare este că, evident, găina a apărut prima. Există mai nou și argumente științifice în sprijinul acestei idei. S-a găsit în oul de găină o proteină pe care numai găina o poate produce. Iar argumentele evoluționiste mi se par pe lângă subiect, neclare, probabile.
Însă miza acestui articol nu este despre a dovedi cine a apărut primul, oul (de găină) sau găina, ci despre a vorbi despre creație versus evoluție din perspectiva vindecării noastre. Ideea de a scrie aceste rânduri mi-a venit de la niște cursuri de engleză cu un englez ortodox pe nume Craig. Una din temele de dezbatere a fost creație versus evoluție.
De ce nu cred ce spune teoria evoluționistă că am apărut din întâmplare?
Cea mai necredibilă ipoteză evoluționistă din punctul meu de vedere este că am apărut din hazard, din întâmplare. Aceasta este o dogmă, o credință, neverificabilă și nedemonstrabilă. Îmi este imposibil să o accept din mai multe motive:
- Suntem prea complecși, prea interconectați unii cu alții.
- Până și Darwin avea îndoieli în legătură cu propria teorie, gândindu-se la cum este făcut ochiul uman. Iar în vremea lui Darwin se știau mult mai puține lucruri despre ochi față de ce știm acum.
- În ziua de azi numai dacă mă gândesc la microbiomul intestinal îmi este foarte clar că lucrurile nu se întâmplă aleatoriu în natură. Ne trebuie anumite tipuri de bacterii în intestin, este nevoie de un anumit număr optim de bacterii din fiecare tip să putem funcționa corect. Orice dezechilibru duce la boală.
- Dacă întâmplarea a dus la apariția acelor mutații, pe baza căror reguli s-au putut alege mutațiile care să reziste în timp? O întâmplare nu poate crea nimic altceva decât o altă întâmplare, un accident. De ce au fost bune acele mutații și nu altele?
Se poate întâmplare fără reguli?
Teoria evoluționistă consideră că apariția noastră este un proces asemănător cu al unui text pentru o piesă de teatru scris de o maimuță la mașina de scris. Totuși cum se poate decide că textul scris de maimuță are un sens dacă totul este o întâmplare? Când vorbim doar de întâmplări ne așteptăm, conform cu ce înțelegem acum prin întâmplare, să nu existe reguli. Vedem cu ochiul liber că totul în natură funcționează după niște principii și reguli. Toată știința este plină de reguli, teoreme, teorii etc. Întâmplarea nu poate naște reguli de la sine putere, regulile trebuie să existe deja.
Și atunci, desigur, mă întreb, cine a stabilit aceste reguli? Dacă natura sau universul a stabilit aceste reguli, înseamnă că tot avem de-a face cu un fel de zeitate care are o minte. Tot ajungem cumva la o ființă superioară nouă, la un „dumnezeu”.
Cât de veche este planeta?
Răspunsul la această întrebare este datoare să îl dea știința. Pentru un ortodox este nerelevant. Motivul este foarte simplu: pentru noi ca și ortodocși este importantă în primul rând vindecarea noastră. Acest lucru nu înseamnă desconsiderarea științei. Ci acceptarea faptului că știința este importantă, că poate avea un rol benefic în viața noastră.
Așa cum psihologia nu are ca scop să răspundă cât de veche este planeta, nici Biserica nu are acest scop. Este treaba oamenilor de știință să cerceteze ce vârstă are planeta.
În schimb, Biserica a combătut unele filosofii științifice, cum este și această filosofie promovată de teoria evoluționistă. De ce? Dorința omului de a cunoaște este de la Dumnezeu, ne spune și Sfântul Irineu de Lyon, dar nu orice fel de cunoaștere ne este de folos.
În articolul următor voi scrie despre implicațiile teoriei evoluționiste asupra vindecării noastre ca și ortodocși.